Când Poliția Devine Headliner / When the Police Becomes the headliner

RO

A fost o vremea când România dansa liber. Pe plajă. În pădure. În hangar. Dansa până la răsărit, fără teamă, fără rușine, fără granițe. Muzica electronică nu era doar un fundal - era spațiu de exprimare, vindecare și apartenență.

Astăzi, acest spațiu este tot mai restrâns. Nu din cauza muzicii sau a tinerilor, ci din cauza fricii, a controlului excesiv și a lipsei de dialog între autorități și comunitatea culturală.

Sunwaves Festival tent 4
Sunwaves Festival

De la prevenție la spectacol

După tragicul accident de la 2 Mai, autoritățile române au ales o abordare axată mai degrabă pe imagine decât pe prevenție: intervenții ale trupelor speciale în festivaluri, controale invazive și confuzie între consumul personal și traficul de droguri.

În vara anului 2024, poliția a raportat sute de intervenții în festivaluri ca Saga, Neversea și Vibe. Potrivit Radio România Actualități, 81 de persoane au fost depistate cu substanțe interzise, iar peste 850 de cazuri au fost investigate.

Însă tonul acestor intervenții și mediatizarea intensă au creat o atmosferă de teamă, nu de siguranță - atât pentru public, cât și pentru artiști sau organizatori.

Police drug crew at Sunwaves
Police drug crew at Sunwaves // Source: Constanta 100

Scena care se stinge

Muzica electronică este una dintre cele mai dinamice forme de expresie artistică din România. Ani de zile, țara a fost un reper în Europa de Est prin festivaluri ca Sunwaves, Waha sau UNTOLD. Dincolo de entertainment, această cultură generează impact economic, turistic și educațional.

Totuși, în spatele scenei: cluburile dispar, sprijinul public e aproape inexistent, iar reglementările devin tot mai restrictive. În acest context fragil, stigmatizarea culturii de muzica electronica vine ca o lovitură finală.

Cazul Sunwaves. Simbolul unui recul

În aprilie 2025, organizatorii festivalului Sunwaves au anunțat ultima ediție pe plaja din Mamaia. Nu din lipsă de public sau viziune, ci din cauza dificultăților în colaborarea cu autoritățile și a lipsei de protecție instituțională.

„A apărut o sesizare penală că am ridicat corturile fără autorizație de construcție. Am făcut cerere la primărie, dar nu ne-au spus că mai trebuie ceva. Când ne-au zis, le-am dat. Este o neînțelegere între instituții”, a declarat Ioan Borzea, co-fondator Sunwaves.

Mai grav, organizatorii susțin că nu li s-a oferit acces la documentele oficiale: „Cei de la ISC fac un abuz. Nu ne-au arătat procesul verbal și nici nota de constatare. În baza acestor acte pe care nu le-am văzut, am primit somație de demolare.”, a declarat Ioan Borzea, co-fondator Sunwaves.

Conform estimărilor, festivalul aduce peste 6 milioane de euro în economia locală. Costurile undei ediții se ridică la aproximativ 1 milion de euro.

Police investigating last Sunwaves Edition - Sursa foto: constanta 100

Când represiunea înlocuiește soluțiile

În fața unor realități tot mai complexe, precum consumul de substanțe în rândul tinerilor, autoritățile române au mizat pe controale extinse și măsuri coercitive. În vara anului 2024, au fost raportate sute de intervenții în cadrul festivalurilor de muzică din România, iar mediul creat a fost perceput mai degrabă ca restrictiv decât preventiv.

Experiența internațională arată că politicile punitive nu reduc consumul de droguri. Un raport al Comisiei Johns Hopkins–Lancet privind politica în domeniul drogurilor și sănătatea nu a găsit dovezi că amenințarea cu închisoarea este un factor de descurajare eficient împotriva consumului de droguri.

De asemenea, un studiu al Organizației Mondiale a Sănătății, care a analizat 17 țări, a constatat că utilizarea drogurilor „nu este pur și simplu legată de politica privind drogurile, deoarece țările cu politici stricte privind drogurile ilegale la nivelul utilizatorilor nu au avut niveluri mai scăzute de utilizare decât țările cu politici mai liberale”.

Cercetările indică faptul că serviciile de testare a drogurilor pot influența comportamentul consumatorilor. Un studiu efectuat în Australia a arătat că 82,2% dintre participanții la un festival de muzică au fost de acord că testarea pastilelor ar trebui oferită gratuit la evenimente, iar 52,3% dintre consumatorii de droguri au declarat că nu ar consuma o pastilă dacă testarea ar indica prezența unei substanțe potențial dăunătoare.

Aceste constatări sugerează că abordările centrate pe cooperare, educație și reducerea riscurilor pot oferi un cadru mai eficient și mai sigur decât cel exclusiv bazat pe sancțiuni. Acolo unde autoritățile aleg colaborarea în locul confruntării, siguranța nu mai este impusă cu forța, ci co-creată împreuna cu comunitatea.

The Loop’s tent at the Boomtown Fair Festival the UK

Ce putem învăța din afară

România nu e prima țară care se confruntă cu acest conflict între cultură și reglementare.

În Argentina, după mai multe supradoze în 2016, autoritățile au interzis festivalurile de muzică electronică. Efectul: scena s-a mutat în ilegalitate, iar economia a avut de pierdut. 

În schimb, Portugalia a dezincriminat consumul de droguri în 2001, concentrându-se pe educație și prevenție. Astăzi, are una dintre cele mai scăzute rate de mortalitate prin supradoză din Europa.

În Australia, festivalurile precum Beyond the Valley oferă testare a substanțelor susținută de autoritățile sanitare. În Irlanda, Electric Picnic pune la dispoziție servicii de analiză chimică pentru consumatori, fără riscul penalizării. 

Ce e de făcut?

Nu e vorba despre legalizare. E vorba despre asumare și reducere a riscurilor. Despre a trata publicul festivalier nu ca pe o amenințare, ci ca pe o comunitate care merită încredere, informare și spații sigure.

Pentru ca muzica să continue, si ca banii sa vina in continuare la bugetele locale, e nevoie de cooperare reală între organizatori, autorități și societate. Altfel, România riscă să piardă una dintre cele mai vibrante și valoroase expresii ale tinerei generații.

Vlad Zaha – Criminolog, cercetător la Universitatea Oxford
„Este nevoie ca toate instituțiile de forță din România care își irosesc resursele în moduri contraproductive asupra consumatorilor să înțeleagă că războiul împotriva drogurilor îi rănește pe tineri– nu îi protejează." – CriticaTac

Horațiu Dan Dumitraș – Fondatorul festivalului Delahoya
„Au existat și există mulți tineri cu mintea deschisă. Trebuie doar să le dai ocazia să intre în contact cu ceva deosebit, cum e muzica electronică.” – cluju.ro

Cezar Lază⁠r – DJ și producător
„Este ciudat că, după căderea comunismului, România nu a reușit să creeze o narațiune pozitivă care să atragă interesul internațional. Nicio altă mișcare culturală din Europa de Est nu a obținut o asemenea recunoaștere globală (precum scena de muzica electronica romaneasca). Totuși, spre deosebire de Berlin sau Londra, unde mișcări similare au fost susținute de autoritățile locale și au contribuit la formarea unei identități culturale, autoritățile române nu au arătat niciun interes în a oferi oportunități sau sprijin pentru ca comunitățile noastre să cultive relații intergeneraționale în jurul acestei mișcări culturale. Progresul a fost realizat exclusiv prin eforturile artiștilor, organizatorilor de evenimente, patronilor de cluburi, agențiilor de booking și sponsorilor.” – Mixmag.net

Renate Rozenberg – PR Manager, Electric Castle
„Vârsta medie a participanţilor este de 24 de ani, cu peste 80% din public între 18 şi 30 de ani. Sunt în majoritate persoane care au absolvit studii superioare şi au deja un loc de muncă, early adopters în tot ce înseamnă tehnologie şi trenduri culturale.” – Business Magazin

Aceasta este o scrisoare deschisă adresată autorităților din România, din partea comunității de muzică electronică. Ce solicităm concret:

  • Dialog deschis și constant între autorități, organizatori și societatea civilă.
  • Reglementări clare, echilibrate și aplicate transparent în domeniul cultural.
  • Măsuri de reducere a riscurilor și politici publice bazate pe educație, nu pe intimidare.
  • Recunoașterea contribuției culturale, sociale și economice a muzicii electronice în România.

Nu cerem privilegii. Cerem respect, colaborare și șansa de a construi mai departe una dintre cele mai vibrante expresii culturale ale noii generații.

EN

There was a time when Romania danced freely - on beaches, in forests, in abandoned warehouses. People moved to the music until sunrise, unafraid, unapologetic, unrestrained. Electronic music wasn’t just a soundtrack; it was a space for expression, healing, and belonging.

Today, that space is shrinking. Not because of the music, nor the youth, but because of fear, heavy-handed control, and a growing disconnect between authorities and the cultural scene.

Sunwaves Festival
Sunwaves Festival

From Safety to Spectacle

After the tragic 2 Mai car crash, Romanian authorities chose optics over substance. Instead of smarter prevention, they deployed special forces to festivals, ramped up invasive inspections, and blurred the line between personal use and trafficking.

In summer 2024 alone, police reported hundreds of interventions at festivals like Saga, Neversea, and Vibe. According to Radio România Actualități, 81 people were caught with banned substances and over 850 cases were opened.

But the tone of these operations - and their media show - created fear, not safety. For audiences, artists, and organizers alike.

Police drug crew at Sunwaves
Police drug crew at Sunwaves // Source: Constanta 100

A Scene Losing Its Pulse

Electronic music is one of Romania’s most vibrant artistic exports. For years, festivals like Sunwaves, Waha, and UNTOLD have made Romania a point of reference in Eastern Europe - not just culturally, but economically and educationally as well.

Behind the scenes, however, clubs are disappearing, public funding is nonexistent, and new regulations keep tightening the noose. In this already fragile environment, stigmatizing electronic music culture feels like the final blow.

The Sunwaves Case: A Turning Point

In April 2025, organizers of the legendary Sunwaves festival announced their last edition on the beaches of Mamaia. Not because of waning interest or lack of vision - but because working with authorities had become nearly impossible.

“A criminal complaint was filed against us for setting up tents without a building permit. We applied to the city hall, but they didn’t tell us anything else was needed. When they finally did, we complied. It was a bureaucratic misunderstanding,” said Ioan Borzea, Sunwaves co-founder.

Worse still, organizers claim they were denied access to the official paperwork:

“The ISC (State Construction Inspectorate) is abusing their position. They won’t show us the report or the findings. Yet based on documents we haven’t even seen, we received a demolition order (few days before last edition of Sunwaves happened)” Borzea added.

Sunwaves is estimated to inject over €6 million into the local economy. One edition costs about €1 million to organize.

Police investigating last Sunwaves Edition - Sursa foto: constanta 100

When Repression Replaces Solutions

Faced with complex issues like youth drug use, Romanian authorities have leaned hard into aggressive tactics. The 2024 festival season saw hundreds of police raids, creating an atmosphere many found more hostile than protective.

But international studies show that punitive policies don’t deter drug use. A Johns Hopkins–Lancet Commission report found no evidence that prison threats actually reduce drug consumption.

A WHO study across 17 countries also found no link between strict drug laws and lower usage rates. In fact, more liberal approaches often yield better outcomes.

Meanwhile, evidence shows harm-reduction strategies work. In Australia, for example, 82% of festival-goers supported free pill testing, and over half said they’d refuse a pill if tests showed harmful contents.

The takeaway? Collaboration, education, and risk reduction lead to safer environments than fear and punishment ever could. When authorities engage with communities rather than confront them, safety becomes a shared effort - not an enforced illusion.

The Loop’s tent at the Boomtown Fair Festival the UK

Learning from Abroad 

Romania isn’t alone in navigating the tension between regulation and culture.

In Argentina, a wave of overdoses in 2016 led to a blanket ban on electronic music festivals. The result? The scene went underground, and the economy took a hit. 

Portugal took a different route - decriminalizing drug use in 2001 and investing in prevention and education. Today, it has one of the lowest overdose mortality rates in Europe.

In Australia, festivals like Beyond the Valley offer on-site drug testing with full support from public health authorities. In Ireland, Electric Picnic runs chemical analysis booths for users, with no risk of prosecution.

What Needs to Change?

This isn’t about legalizing drugs. It’s about owning the problem and minimizing harm. It’s about treating festival-goers not as criminals, but as a community - one that deserves trust, information, and safe spaces.

If we want the music to go on, and money to keep rolling in local economy, we need real cooperation between organizers, authorities, and civil society. Without that, Romania risks losing one of the richest, most forward-thinking expressions of its youth.

Vlad Zaha, criminologist and researcher at Oxford University:
“Romania’s law enforcement agencies need to understand that the war on drugs hurts, not helps, young people.” - CriticaTac

Horațiu Dan Dumitraș, founder of the Delahoya Festival:
“There have always been curious, open-minded young people. You just have to give them access to something meaningful - like electronic music.” - cluju.ro

Cezar Lazãr, DJ and producer:
“It’s strange that after the fall of communism, Romania was unable to produce a positive narrative that attracted international interest. No other cultural movement from Eastern Europe has achieved such global recognition. Yet, unlike in Berlin or London, where similar movements were supported by local authorities and helped foster a sense of identity, Romanian authorities showed no interest in offering opportunities or support for our communities to cultivate intergenerational relationships around our cultural movement. This progress was achieved solely through the efforts of artists, event organisers, club owners, booking agencies and sponsors.” – Mixmag.net

Renate Rozenberg, PR Manager at Electric Castle:
“The average age of our attendees is 24, with over 80% between 18 and 30. Most are college-educated, working professionals - early adopters of tech and cultural trends.” - Business Magazin

These voices reflect the diversity, depth, and resilience of Romania’s electronic music scene. The creativity is still there. The talent, the vision, the passion - they haven’t disappeared. But without open doors and genuine dialogue with institutions, too many great ideas vanish before they can become reality.

This is an open letter addressed to the Romanian authorities, on behalf of the electronic music community. What we are asking for:

  • Ongoing, open dialogue between authorities, event organizers, and civil society.
  • Clear, balanced, and transparently applied cultural regulations.
  • Harm-reduction measures and public policies based on education, not intimidation.
  • Official recognition of the cultural, social, and economic value of electronic music in Romania.

We’re not asking for special treatment. We’re asking for fair conditions and the chance to keep doing what we love — safely, responsibly, and with dignity.

All sources used to write this article:

https://www.rador.ro/2024/07/10/peste-850-de-cazuri-investigate-de-politie-la-festivalurile-de-muzica-din-vara-acestui-an/

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736%2823%2902617-X/fulltext

https://committees.parliament.uk/writtenevidence/100566/html/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6858931/

https://pitchfork.com/news/65078-buenos-aires-bans-electronic-music-festivals-following-five-deaths-at-time-warp

https://www.abc.net.au/news/2024-12-28/victoria-pill-testing-trial-beyond-the-valley/104765448

https://www.irishtimes.com/ireland/2022/08/30/electric-picnic-director-says-there-is-absolutely-no-amnesty-for-drug-users

https://www.criticatac.ro/tinerii-drogurile-si-spirala-etichetarii-cum-isi-creeaza-romania-viitorii-infractori-de-vlad-zaha/

https://cluju.ro/interviu-horatiu-dumitras-fondatorul-delahoya-clujul-era-deja-in-anii-90-epicentrul-muzicii-electronice-in-romania/

https://www.businessmagazin.ro/special/vara-care-a-zguduit-linistea-ce-se-lasase-dupa-o-pandemie-in-care-21153429

https://mixmag.net/feature/cezar-dj-romania-minimal-techno-rominimal-untold-festival-interview